Dit artikel is gepubliceerd in het oktobernummer van De Ingenieur
Over een digitaal canvas vliegt een vlinder met blauwe vleugels. Alsof hij een penseel in zijn hand heeft trekt hij bruine strepen over het zwarte doek. Er duiken nog twee vlinders op. Of is het dezelfde vlinder op meerdere plekken tegelijk? Onder het fladderen van de vleugels vult het canvas zich met vlinderpaden. Zo ontstaat het kunstwerk ‘Beast on a leash’ (‘Beest aan een lijn’) (https://www.jeroenvandermost.com/#/beast-on-a-leash/), een project van kunstenaar Jeroen van der Most, uitgevoerd samen met kunstmatige intelligentie (AI).
Van der Most werkte tien jaar geleden nog als marktonderzoeker en analyseerde sociale media-data. Maar hij kon zijn creativiteit onvoldoende kwijt en zette een radicale stap. Hij werd beeldend kunstenaar en ging kunstmatige intelligentie gebruiken om een nieuw soort kunst te maken: “Ik noem het een duo-kunstenaarschap tussen mens en machine.” Gebogen over zijn iPad vertelt hij aan de hand van zijn kunstwerken hoe ze tot stand kwamen. “Ik zie kunstmatige intelligentie als de volgende stap in de kunst. De mens bedenkt het hoofdidee en de AI zorgt voor de visuele vertaling. Het interessantste vind ik dat zo’n duo-kunstenaarschap ons als mensen voor nieuwe vragen stelt: Wat is creativiteit? Kan een machine ook creatief zijn? Zo ja, wat is dan nog het verschil tussen mens en machine? Komt de kunstenaar ooit buiten spel te staan?”
Lees het hele artikel in de papieren editie van het oktobernummer van De Ingenieur.