Thursday, January 28, 2016

Go computer Go!


"In de westerse wereld hebben jullie schaken, maar Go is onvergelijkelijk veel subtieler en intellectueler."

Dat zijn de woorden van de beste Go-speler van de afgelopen tien jaar, de Zuid-Koreaan Sedol Lee. Maar zelfs het millennia oude Aziatische bordspel Go is niet meer veilig voor de computer. Het computerprogramma AlphaGo heeft de eer voor het eerst een menselijke professional, drievoudig Europees kampioen Fan Hui, te hebben verslagen. Het werd 5-0 voor de computer in een match van vijf wedstrijden.

Nature publiceerde op 27 januari een wetenschappelijk artikel van de hand van de ontwikkelaars van AlphaGo.

Klik op onderstaande afbeelding om mijn radiobijdrage aan Met het Oog op Morgen van woensdag 27 januari hierover te beluisteren:



Voor de website van De Ingenieur schreef ik het artikel Computer ontrafelt Go-mysterie

In NRC Handelsblad van 28 januari verscheen een ander artikel over deze doorbraak in de kunstmatige intelligentie: "Computer kraakt Go"


In 2011 schreef ik voor KIJK uitgebereid over Spelende supercomputers, die dammen, schaken, Go, of Jeopardy meester worden, inclusief een historisch overzicht van "Computer tegen Mens".

Over supercomputer Watson die de quiz Jeopardy won, schreef ik in NRC Handelsblad het artikel 'Wie is de beste quizspeler: computer of mens?'

De technieken die Watson gebruikt, worden geschikt gemaakt voor toepassingen in de gezondheidszorg, zoals ik in het artikel Dr. Watson voor De Ingenieur schreef.