Om te bewijzen dat je geen robot bent, vragen talloze websites je om negen fotootjes te bekijken: op welk van deze foto’s staat een verkeersbord? Andere keren gaat de vraag over het herkennen van een voertuig, een winkel of een etalage. Waarom dat is? Omdat we zo met ons allen zelfrijdende auto’s trainen om te begrijpen wat ze om zich heen zien.
Dat dit zelfs met de modernste technologie niet altijd goed gaat, bewees het ongeluk met een Tesla Model X in maart 2018 op Highway 101 in Californië. Walter Huang reed met 112 kilometer per uur op de automatische piloot van zijn Tesla toen de auto plots op een betonnen scheiding tussen twee weghelften inreed. Huang kwam om het leven. Ook robotauto’s zijn niet perfect. Soms maken ze fouten die geen mens zou maken.
Toch is hun grootste belofte dat ze het wegverkeer veiliger gaan maken. Wereldwijd vallen er jaarlijks 1,2 miljoen doden door auto-ongelukken. Ruim negentig procent van die ongelukken is te wijten aan menselijke fouten. Zelfrijdende auto’s zouden een groot deel van deze ongelukken kunnen voorkomen. Ze kijken niet op de smartphone, laten zich niet afleiden door medepassagiers, drinken niet en hebben geen last van slaaptekort. En ze zien veel meer dan wij met hun hightechsensoren: infraroodcamera’s, radar, lidar, ultrasone sensor en gps-navigatie. Weg dode hoek, weg mist, weg duisternis. In theorie dan.
Dat dit zelfs met de modernste technologie niet altijd goed gaat, bewees het ongeluk met een Tesla Model X in maart 2018 op Highway 101 in Californië. Walter Huang reed met 112 kilometer per uur op de automatische piloot van zijn Tesla toen de auto plots op een betonnen scheiding tussen twee weghelften inreed. Huang kwam om het leven. Ook robotauto’s zijn niet perfect. Soms maken ze fouten die geen mens zou maken.
Toch is hun grootste belofte dat ze het wegverkeer veiliger gaan maken. Wereldwijd vallen er jaarlijks 1,2 miljoen doden door auto-ongelukken. Ruim negentig procent van die ongelukken is te wijten aan menselijke fouten. Zelfrijdende auto’s zouden een groot deel van deze ongelukken kunnen voorkomen. Ze kijken niet op de smartphone, laten zich niet afleiden door medepassagiers, drinken niet en hebben geen last van slaaptekort. En ze zien veel meer dan wij met hun hightechsensoren: infraroodcamera’s, radar, lidar, ultrasone sensor en gps-navigatie. Weg dode hoek, weg mist, weg duisternis. In theorie dan.
Lees de rest van het artikel op de VPRO website.